Cement trasowy – wodoszczelny czy nie?
Cement trasowy i wodoszczelność. Mieszanki cementowe, do których dodano drobno zmielony tras, określa się jako cement trasowy lub często również cement kompozytowy. Jest to drobno zmielony tuf, zwykle pochodzenia wulkanicznego. Nawet starożytni Rzymianie docenili zalety trasu w różnych projektach budowlanych.
Cement trasowy i wodoszczelność. Dlaczego cement trassowy jest szczególnie wodoodporny?
Z pewnością istnieją konkretne preparaty, które utwardzają się pod wodą nawet bez trasu i są w dużej mierze wodoodporne. Jednak cement trasowy jest zwykle szczególnie wodoodporny po stwardnieniu. Przy prawidłowym wymieszaniu bardzo gęsta struktura tego materiału tworzy prawie żelową zamkniętą powierzchnię.
- Przeczytaj także – Używanie cementu trasowego do budowy stawu?
- Przeczytaj również – Cement trasowy – nadaje się na fundament?
- Sprawdź również – Właściwie wymieszaj cement trasowy
Nie należy jednak mylić widocznego i wyczuwalnego w dotyku utwardzania cementu trasowego z całkowitym utwardzeniem. Cement trasowy jest zwykle odporny już po kilku dniach oczekiwania. Jeśli jednak staw ogrodowy ma być zbudowany na przykład z cementu trasowego, wypełnienie go powinno zająć około trzech do czterech tygodni.
Nie musi to mieć związku z faktem, że cement trasowy nie był wcześniej wystarczająco wodoodporny. Powstaje raczej pytanie, czy materiał jest rzeczywiście całkowicie utwardzony, czy też nadal ma tendencję do uwalniania wapna do wody w stawie, jeśli zostanie napełniony zbyt wcześnie. Ze względu na specjalne składniki cement trasowy powinien być znacznie mniej podatny na powstawanie wykwitów wapiennych niż inne rodzaje cementu. Jednak nawet w przypadku cementu trasowego, przy wystarczająco długim czasie oczekiwania, można zapewnić ograniczenie wykwitów wapiennych do absolutnego minimum.
Cement trasowy i wodoszczelność. W jakim kontekście można szczególnie korzystnie wykorzystać właściwości cementu trasowego?
Ze względu na swoje specyficzne właściwości, zaprawa trasowo-cementowa lub trasowo-cementowa może być stosowana nie tylko do budowy stawów, ale również do wielu innych projektów budowlanych:
- Jako zaprawa do ścian z kamienia naturalnego (które w przeciwnym razie często mają tendencję do kwitnienia)
- do spoinowania tarasów z płyt z kamienia naturalnego
- do mocowania cegieł elewacyjnych po stronie pogodowej z częstym ulewnym deszczem
Wodoszczelna powierzchnia cementu trasowego ma również zalety, które czasami uwidaczniają się dopiero na pierwszy rzut oka: Dzięki wodoszczelnej strukturze powierzchni ryzyko wystąpienia mrozu w zimie jest znacznie zmniejszone. Trwałość zaprawy trasowo-cementowej w przeciwieństwie do zwykłego cementu wynika częściowo z faktu, że cement trasowy ma lepszą elastyczność, a zatem w materiale powstaje mniejsze naprężenie.
Jaki stosunek mieszania jest oficjalnie zalecany dla wodoodpornego cementu trasowego?
Aby cement trasowy twardniał na przykład podczas budowy stawu wodoszczelnego i nie miał tendencji do powstawania wykwitów wapiennych, należy zachować proporcje mieszania jednej części cementu trasowego na trzy części piasku. Ten stosunek mieszania jest również odnotowany w wielu przepisach budowlanych dotyczących cementu trasowego na zewnątrz. We wnętrzu jednak właściwe władze zalecają proporcje mieszania jednej części cementu trasowego na cztery części piasku.