Lekcja malarstwa olejnego. Malarstwo olejne samo w sobie jest wspaniałym medium, ale istnieją modyfikatory, które można dodać do farby olejnej, które mogą zmienić jej zachowanie. W tym artykule znajdziesz przegląd niektórych z bardziej popularnych środków malarstwa olejnego dostępnych dla dzisiejszych malarzy olejnych.
Stosowanie środków do malowania olejnego jest tak naprawdę kwestią gustu, a nie wymogiem. Wielu artystów nie używa w ogóle żadnych środków poza odrobiną oleju, aby farba była bardziej urabialna, ponieważ niektóre farby są dość gęste prosto z tubki. Inni artyści przysięgają na pewne media. Należy również zauważyć, że artyści różnią się w opiniach, jeśli chodzi o skuteczność i jakość środków malarstwa olejnego, dlatego należy poeksperymentować i wyrobić sobie własne zdanie. Upewnij się przed użyciem jakiegokolwiek oleju do malowania, że przeczytałeś wszystkie etykiety ostrzegawcze i zawsze pracuj w dobrze wentylowanym miejscu. Zaleca się również pracę w rękawiczkach, aby chronić skórę.
Lekcja malarstwa olejnego. OLEJ LNIANY
Olej lniany pozyskiwany jest z nasion lnu. W swojej wczesnej historii olej lniany pełnił inną rolę niż dzisiaj. Pierwotnie był używany jako werniks końcowy do obrazów, które powstały przy użyciu medium tempery jajecznej. Olej lniany jest używany jako spoiwo w dzisiejszych farbach olejnych. Olej lniany wysycha dokładnie i tworzy mocny film. Ponieważ olej lniany wysycha powoli, farba pozostaje w stanie nadającym się do użytku, umożliwiając artyście dalszą pracę nad obrazem przez pewien czas. Kiedy olej lniany się starzeje, niestety ma tendencję do żółknięcia. Wielu malarzy unika używania oleju lnianego o jaśniejszych kolorach, takich jak biel i żółcień. Poniżej kilka odmian olejów lnianych, które są dostępne dla dzisiejszych malarzy olejnych.
Lekcja malarstwa olejnego. OLEJ LNIANY TŁOCZONY NA ZIMNO
Olej lniany tłoczony na zimno wytwarzany jest poprzez ekstrakcję olejów z surowych nasion lnu. Taki olej pozyskuje się za pomocą ciśnienia, a nie ciepła, tworząc w ten sposób olej lniany w jego purystycznej formie. Może być używany jako spoiwo w farbach olejnych, ale może być również używany jako średnio cienka farba olejna, zwiększająca połysk i przezroczystość oraz zmniejszająca widoczność pociągnięć pędzla. Wielu malarzy i producentów uważa, że olej lniany tłoczony na zimno ma wyższą jakość niż inne oleje lniane, ponieważ nie jest on rafinowany. Olej lniany tłoczony na zimno daje niską wydajność, więc ten olej ma wyższą cenę.
Lekcja malarstwa olejnego. OLEJ LNIANY TŁOCZONY NA PARZE LUB RAFINOWANY
Kiedy siemię lniane jest podgrzewane parą, a następnie prasowane, daje więcej oleju, dzięki czemu rafinowany olej lniany staje się bardziej przystępnym cenowo nośnikiem dla artystów i do stosowania jako spoiwo w farbach olejnych. Proces podgrzewania nasion lnu parą wytwarza więcej odpadów, więc odpady te muszą być usunięte w procesie rafinacji. Olej jest traktowany kwasem, który usuwa odpady. Kwas jest następnie neutralizowany roztworem alkalicznym. Rafinowany olej lniany może być stosowany do rozcieńczania farby olejnej i zwiększania jej blasku i przejrzystości.
Lekcja malarstwa olejnego. OLEJ LNIANY ZAGĘSZCZONY SŁOŃCEM
Olej lniany zagęszczony słońcem to gęsty środek, który jest wytwarzany przy użyciu ciepła słonecznego. Równą ilość oleju lnianego i wody miesza się razem w pojemniku i pozostawia na słońcu na kilka tygodni lub dłużej. Woda i olej lniany ostatecznie rozdzielają się, dając gęstszy olej o konsystencji przypominającej miód. Zagęszczony słońcem olej lniany nie jest stosowany jako spoiwo w farbach olejnych, ale jako niezależny środek poprawiający rozlewność i zwiększający połysk. Zagęszczony słońcem olej lniany ma mniejszą tendencję do żółknięcia i przyspiesza wysychanie.
Lekcja malarstwa olejnego. OLEJ ZE STOJAKA
Olejek ze stojaka jest również gęstym medium, takim jak zagęszczony słońcem olej lniany. Olej lniany jest podgrzewany w wysokiej, stałej temperaturze w szczelnym pojemniku, dzięki czemu uzyskuje się bardzo gęstą miodową konsystencję. Olejek do stojaków jest przydatny jako środek glazurujący po zmieszaniu z terpentyną i lakierem damarowym. Olej do statywów poprawia płynność i ma dobrą odporność na żółknięcie. Stand oil to wolno schnący środek, który tworzy mocną powłokę przypominającą emalię.
Lekcja malarstwa olejnego. OLEJ MAKOWY
Ponieważ olej lniany ma tendencję do żółknięcia w miarę starzenia się, na rynku pojawiły się inne oleje. Wśród tych olejków znajdują się olej z maku i krokosza barwierskiego. Olej z nasion maku pozyskiwany jest z nasion maku lekarskiego. Olej z nasion maku jest bladym, wolniej schnącym olejem i jest mniej podatny na żółknięcie w porównaniu z olejem lnianym. Jest często używany z bielami, błękitami i bladymi kolorami.
OLEJ SZAFRANOWY
Olej z krokosza barwierskiego jest podobny do oleju z nasion maku, ponieważ oba są odpowiednie do bieli i jasnych kolorów. Ma mniejszą tendencję do żółknięcia w porównaniu do oleju lnianego.
OLEJ Z ORZECHÓW WŁOSKICH
Olej z orzecha włoskiego to blady olej, który sprawia, że farba jest bardziej płynna i dobrze schnie. Ma mniejszą tendencję do żółknięcia w porównaniu z olejem lnianym. Olej z orzecha włoskiego musi być odpowiednio przechowywany, bo inaczej może się zepsuć.
LIQUIN
Liquin poprawia przepływ kolorów olejnych i alkidowych oraz pomaga w subtelnym łączeniu i drobnych szczegółach. Przyspiesza schnięcie i służy jako dobry nośnik do glazurowania.
Mam nadzieję, że ten artykuł posłużył jako dobry przegląd mediów do malarstwa olejnego. Pamiętaj, że praca z mediami do malowania olejnego nie jest wymagana. Jeśli masz ochotę na przygodę, wybierz jedno medium na raz, eksperymentuj i baw się dobrze. Szczęśliwego malowania!