Guma nadająca się do recyklingu wykonana z opon samochodowych
Szwedzka firma EcoRub opracowuje nowy, nadający się do recyklingu materiał na bazie gumy ze starych opon, który można ponownie wykorzystać w wielu różnych gałęziach przemysłu.
Czy istnieje Guma nadająca się do recyklingu? Co roku na całym świecie demontuje się około 13,5 miliona ton starych opon (USA: 4,4 miliona, Europa: 3,4 miliona) i pozostawia się je nieużywane. W najlepszym wypadku opony są dalej przetwarzane lub trafiają na wysypiska śmieci, w najgorszym – opony gniją w porzucone w lesie. Oprócz katastrofy gospodarczej – co roku 164 mln euro przypada społeczeństwu z powodu zwiększonej ilości odpadów i kolejne 289 mln euro na potrzebne surowce – ogromne szkody dla środowiska są szczególnie rażącym problemem. Szacuje się, że całkowity rozkład opony samochodowej zajmuje około 2000 lat!. Na pustyni w Kuwejcie zbiera się tyle opon, że „wysypisko” jest widoczne z kosmosu. W USA na dnie oceanu, tuż przy wybrzeżu Fort Lauderdale, znajduje się około 700 000 używanych opon. Wojskowy projekt odzyskiwania opon w 2013 roku został odwołany ze względu na koszty.
Guma nadająca się do recyklingu. Zmienne podejście
Szwedzka firma EcoRub od ponad 20 lat zmaga się z pytaniem, jak stare opony można użytkować. Stosując wspólną strategię recyklingu, którą inne firmy i producenci opon stosują teraz w podobnej formie, firma wydobywa kauczuk i przekształca go w nową mieszankę na bazie kauczuku: TPRR – termoplastyczny kauczuk recyklingowy, opatentowany przez EcoRub).
Firma, która od czerwca 2010 roku jest notowana na szwedzkiej giełdzie, oddziela opony od metalu i innych materiałów, pozostawiając jedynie gumę. Jest on cięty na małe kawałki, a następnie mielony na proszek. Dodaje się do niego różne rodzaje tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Wiązanie między dwoma składnikami, gumą i tworzywami sztucznymi, jest wzmacniane przez tak zwaną cząsteczkę kopolimeru. Receptura może się różnić na wiele sposobów, w zależności od stopnia twardości, elastyczności lub przeznaczenia materiału. Produkt końcowy może być przetwarzany na wiele różnych sposobów, niezależnie od tego, czy jest to np. wykrawanie, czy walcowanie i wykorzystywany w różnych obszarach.
Podstawowy problem pozostaje
EcoRub inwestuje obecnie w badania mające na celu wyeliminowanie problemów związanych z hałasem lub wibracjami w sektorze kolejowym, między innymi dzięki TPRR. W rolnictwie testuje się, w jaki sposób materiał może być wykorzystany jako ochrona przed wilgocią i jako pierścienie do karmienia zwierząt. Kultura przewodnia szwedzkiej firmy obejmuje przestrzeganie celów zrównoważonego rozwoju ONZ.
Krok we właściwym kierunku, bo choć coraz więcej pieniędzy inwestuje się w procesy recyklingu opon, wyniki nie są naprawdę zadowalające. Na przykład w Niemczech prawie nie ma materiałów ze zużytych opon, które można znaleźć w formie z recyklingu. Tylko jeden procent opon letnich i pięć procent opon zimowych jest ponownie używanych jako opony w samochodach (40 procent w ciężarówkach).