Szkło laminowane. Laminowanie polega na sklejaniu ze sobą różnych materiałów na całej powierzchni. Przykładem jest wykładzina podłogowa „laminat”, która składa się z co najmniej trzech sklejonych i sprasowanych warstw. Szkło można również laminować, tworząc zarówno produkty użytkowe, jak i dekoracyjne.
Szkło laminowane
Szkło laminowane wykonane jest z kilku warstw. Producent stosuje co najmniej dwie tafle szkła, które skleja warstwą pośrednią z tworzywa sztucznego lub folii kompozytowej. Daje to szkłu skuteczną ochronę przed odpryskami.
- Przeczytaj także – Fascynacja rzemiosłem szklanym: dmuchacz szkła w pracy
- Przeczytaj także – Słoik się nie otwiera – jak można go otworzyć?
- Sprawdź również – Ubezpieczenie szkła: na co powinienem zwrócić uwagę?
Laminowane szkło bezpieczne jest wytwarzane z termoelastycznej, odpornej na rozerwanie, przezroczystej folii. Warstwa pośrednia jest tu zwykle niewidoczna, spełnia funkcje czysto praktyczne. Z kolei designowe szkło laminowane służy do celów dekoracyjnych, np. Zdjęcia mogą być laminowane szkłem.
Szkło laminowane. Struktura szyby samochodowej
Metalowe części auta są używane na złomowisku i zazwyczaj nie ma z nimi problemu. Z drugiej strony elementy plastikowe i szklane należy przekazać firmom specjalizującym się w recyklingu określonego materiału.
Szyby samochodowe stanowią specjalną grupę wśród różnych kategorii szyb. Jest to tak zwane szkło laminowane , które posiada warstwę ochronną, najczęściej folię PVB ( poliwinylobutyral ), która jest połączona dwoma szklanymi panelami. Proces klejenia odbywa się zwykle pod wpływem temperatury i ciśnienia. Po laminowaniu w tych warunkach wewnętrzna warstwa PVB staje się przezroczysta i łączy dwie tafle szkła. Proces ten kończy „szklaną kanapkę” i wygląda jak zwykłe szkło.
Szkło laminowane stanowi około 3% całego materiału w standardowych samochodach, a każda sama szyba przednia zawiera około 1 kg folii PVB . Po przeanalizowaniu składu szkła laminowanego okazuje się, że składa się ono w 25% z PVB i w 75% ze szkła. Na całym świecie 65% używanej folii PVB jest wykorzystywane do produkcji szyb samochodowych, dlatego w ostatnich latach rynek PVB szybko się rozwinął.
Biorąc pod uwagę powyższe statystyki, możemy sobie wyobrazić ilości substancji szklanych, z jakimi mamy do czynienia przy utylizacji pojazdów mechanicznych.
Szkło laminowane. Właściwości ochronne folii PVB
Dzięki warstwie pośredniej wykonanej ze sztucznego tworzywa szyby samochodowe posiadają właściwości ochronne:
- warstwa pośrednia rozkłada siłę uderzenia na większą powierzchnię szyby i tym samym zwiększa odporność szkła na uderzenia;
- pod wpływem silnego uderzenia szyba pęka, ale powstałe odłamki przylegają do warstwy środkowej (PVB), co w przypadku pojazdów chroni kierowcę i pasażerów przed obrażeniami;
- Po uderzeniu lepkosprężysta warstwa pośrednia ulega odkształceniu plastycznemu i pochłania energię przenoszoną przez uderzający obiekt.
Kosztowny proces utylizacji szyb samochodowych
Jeśli folia PVB wykazuje tak wiele przydatnych mechanicznych właściwości ochronnych, dlaczego stanowi taki problem dla firm recyklingowych? Utylizacja i obróbka szkła opakowaniowego to jedno, a obróbka szkła laminowanego to zupełnie inna sprawa. Folia PVB to koszmar dla szyb samochodowych firm recyklingowych. Proces wytwarzania szkła ze szkła laminowanego jest nieco bardziej skomplikowany i składa się z następujących etapów:
- Przechowywanie szkła na zewnątrz w celu zmniejszenia przyczepności między folią a szkłem.
- Szkło się kruszy.
- Oddzielenie szkła od folii.
Na tym etapie odzyskane szkło trafia do dalszej obróbki, a odpady proszku PVB pozostają w firmie recyklingowej, co jest problematyczne w obsłudze. Te skrawki są niechętnie ponownie wykorzystywane do produkcji szyb kompozytowych, ponieważ nie zostały całkowicie oczyszczone z pyłu szklanego . Teoretycznie mogłyby być stosowane jako alternatywne środki grzewcze, jednak ma to miejsce w przypadku folii PVBMimo wysokiej wartości opałowej ma stosunkowo niskie właściwości palne i zawiera stosunkowo dużą ilość cząstek szkła. Jeśli jednak rzeczywiście są chętni „nabywcy”, którzy wykorzystują folię jako paliwo alternatywne, to nie są gotowi zaoferować zbyt wysokiej ceny za materiał. Aby pozbyć się „odpadów balastowych” firma recyklingowa ponosi koszty związane z utylizacją folii PVB, co wymaga z ich strony znacznie większych nakładów finansowych niż przetwarzanie np. Szkła opakowaniowego.
Gospodarka odpadami ze szkła laminowanego to problem globalny, nad którym trwają intensywne debaty naukowców na całym świecie w celu znalezienia skutecznej metody oddzielania i odzyskiwania folii PVB oraz cząstek szkła z wytworzonych odpadów. Chociaż wiele badań zostało pomyślnie przeprowadzonych, nie są one jeszcze na tyle rozpowszechnione, aby można je było stosować w życiu codziennym. Z niecierpliwością czekamy na rozwiązanie tego palącego problemu.
PORADY I WSKAZÓWKI
Designerskie okulary wykonane z laminowanego szkła bezpiecznego zapewniają wysoki poziom ochrony przed odpryskami i jednocześnie pięknie wyglądają. Wiele produktów można również używać na zewnątrz. Ekscytujący pomysł na dekorację!