Budowa stawu. Jeśli w ogrodzie ma powstać większy staw jako staw do pływania lub staw rybny, można to zrealizować przy użyciu różnych materiałów. Szczególnie naturalne, a jednocześnie trwale wodoszczelne kształty stawów można tworzyć za pomocą betonowych mieszanek cementu i piasku. Istnieją bardzo mocne argumenty przemawiające za zastosowaniem cementu trasowego w takim przypadku.
Budowa stawu. Cement trasowy jest wodoodporny
Prawidłowo wymieszany cement trasowy jest bardzo wodoodporny ze względu na żelową, zamkniętą powierzchnię. Ta właściwość jest korzystna nie tylko przy spoinowaniu tarasów z kamienia naturalnego. Jest rzeczą oczywistą, że metoda budowy, która jest tak wodoodporna, jak to tylko możliwe, jest miarą wszystkich rzeczy podczas budowy stawu. W końcu powierzchnia materiału jest tutaj stale narażona na działanie wody, a nie tylko sporadyczny deszcz.
- Przeczytaj również – Cement trasowy – nadaje się na fundament?
- Przeczytaj również – Właściwie wymieszaj cement trasowy
- Sprawdź także – Różnica między cementem a cementem trasowym
Pod tym względem cement trasowy może również odegrać jeszcze jedną zaletę: po dodaniu tras mieszanka cementu, piasku i wody staje się nieco bardziej elastyczna niż inne mieszanki betonowe po stwardnieniu. Minimalizuje to również ryzyko powstawania najdrobniejszych włoskowatych pęknięć spowodowanych naprężeniem materiału.
Budowa stawu. Cement trasowy może wiązać wapno, a tym samym zapobiega powstawaniu wykwitów wapiennych
Ze względu na swój specjalny skład chemiczny cement trasowy ma lepszą zdolność wiązania wapna. Tak więc, podczas gdy mieszanki cementowe niezawierające trasu często mają tendencję do wykwitów, problem ten rzadko występuje przy prawidłowo wymieszanej zaprawie cementowo- trasowej. Uważaj, aby nie używać oszczędnie cementu trasowego. Wymieszać jedną część cementu trasowego z maksymalnie 3 częściami piasku. Daje to mieszankę, która lepiej wiąże i jest mniej podatna na tworzenie się kamienia w porównaniu do mieszanki ubogiej.
Kwestia ewentualnych wykwitów wapiennych nie jest czysto wizualnym i estetycznym aspektem budowy stawu. W końcu wapno uwalniane do wody w stawie może czasami podnieść wartość pH do tego stopnia, że prowadzi do masowej śmierci ryb. Czasami jest również niebezpieczne dla ludzi pływanie w stawie kąpielowym o znacznie podwyższonej wartości pH. Ponadto zainstalowana technologia filtrów może również zostać uszkodzona przez flokulujące wapno.
Na co należy uważać podczas i po budowie stawu z cementem trasowym?
Nawet w przypadku stosowania cementu trasowego należy zachować ostrożność, przestrzegając następujących zaleceń:
- Pozostaw staw wyłożony cementem trasowym do całkowitego utwardzenia przez co najmniej 3 do 4 tygodni przed napełnieniem
- Powierzchnie umyć kilka razy przed wypełnieniem (np. Myjką wysokociśnieniową)
- Zmierz wartość pH podczas pierwszego napełniania, a także regularnie później
Jeśli nie będziesz czekać wystarczająco długo na napełnienie stawu z powodu niecierpliwości, materiał może później stale uwalniać wapno do wody. Problemu tego nie da się wtedy rozwiązać przez lata lub wymaga pokrycia żywicą epoksydową 2K. Dlatego naprawdę wskazane jest, aby poczekać trochę dłużej niż zbyt krótko przed napełnieniem.